NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدُ
بْنُ
مُسَرْهَدٍ
حَدَّثَنَا
إِسْمَعِيلُ
عَنْ عَلِيِّ
بْنِ الْحَكَمِ
عَنْ نَافِعٍ
عَنْ ابْنِ
عُمَرَ قَالَ
نَهَى
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
عَنْ عَسْبِ
الْفَحْلِ
İbn Ömer (r.a.) şöyle
demiştir: Rasûlullah (s.a.v.), erkek hayvanın menisi (döllemesi) karşılığında
ücret almayı nehyetti.
İzah:
Buhari, icâre; Tirmizî,
buyu'; Nesâî, buyu'; İbn Mâce, ticârât; Dârimî, buyu'
Hadis-i şerif, dişi
hayvanları döllemek için boğa, koç, at gibi erkek hayvan kiralamanın ve bu
kiralama karşılığında ücret almanın caiz olmadığına işaret etmektedir. Çünkü bu
kiralamada bir aldanma söz konusudur. Bir defa erkek hayvanın dişi hayvana
aşacağı kesin belli değildir. Aşsa bile dölleyip döllemeyeceği bilinemez. Çünkü
her aşmanın döllenmeyi gerektirdiği söylenemez.
İşte ulemanın büyük
çoğunluğu, hadis-i şerifi ve kiralamadaki aldanma durumunu gözönüne alarak
döllemesi için hayvan kiralamanın bâtıl olduğu görüşündedirler.
İmam Mâlik ise dişi
hayvanlara aşması için belirli bir müddet için erkek hayvan kiralamanın caiz
olduğunu söyler. Bazı Mâlikîler de erkek hayvan kiralamayı süt anne kiralamaya
benzeterek, ihtiyaca ve maslahata binaen caiz olduğunu söylerler. Hattâbî,
Hasen ve İbn Sîrîn'in de bunu caiz gördüklerini söylemektedir.
Şüphesiz dişi hayvanı
olan herkesin bir boğaya, bir koça sahip olması mümkün değildir. Ücretle boğa
kiralamak da caiz olmadığına göre bunların hayvanları nasıl aşılanacaktır?
Şüphesiz bunun yolu iare, yani bir ücret şartı koşulmadan, erkek hayvanın
sahibinin hayvanını vermesidir, fakat erkek hayvan sahipleri buna razı olurlar
mı? Çünkü damızlık hayvanın güçlü, iyi cins ve sıhhatli olması gerekir. Bu da
epey bir masrafla mümkündür. Dolayısıyla hayvan sahiplerinin bunca masraf
ederek besledikleri erkek hayvanlarını karşılıksız olarak vermeleri her zaman
beklenemez. O halde çare nedir:
1- Ya İmam Mâlik'in
içtihadı ile amel edilip, erkek hayvan bir günlüğüne, 2 saatliğine gibi
belirli bir müddet için kiralanacaktır.
2- Ya da hiçbir ücret
konuşulmadan erkek hayvan sahibi hayvanını verecektir. Dişi hayvan sahibi de
dölleme işi bittikten sonra hediye kabilinden bir şeyi diğerine verir. Bunu
almanın hiçbir sakıncası yoktur. Böylece hem tüm âlimlerce caiz olan bir yolla
hayvanın aşılanması sağlanmış, hem de erkek hayvan sahibinin eline bir şeyler
geçmiş olur.